October 20, 2023

Zajęcia z wykorzystaniem technologii VR w każdej szkole? To już możliwe!

To, że VR, czyli technologia wirtualnej rzeczywistości w edukacji i terapii dzieci z SPE jest niezwykle skuteczna, wiadomo na świecie od dawna. Edukacja nie może stać w miejscu. Świat idzie do przodu w błyskawicznym tempie. Uczniowie na co dzień mają do czynienia z mnóstwem nowych technologii, z ogromnym przyśpieszeniem technologicznym, z wieloma nowinkami technologicznymi. Szkoła nie może więc stać w miejscu, gdyż nie będzie wtedy ani atrakcyjna, ani ciekawa, ani zachęcająca… a uczniowie nie będą chętnie uczęszczać na zajęcia w starych, smutnych i nudnych murach.


Laboratoria Przyszłości to szansa dla każdej szkoły!

Szkoła już dziś może być atrakcyjnym i ciekawym miejscem! Dzięki nowym możliwościom oraz źródłom, z których można pozyskać dodatkowe środki na edukację, a także zwiększającej się świadomości osób nadzorujących edukację, coraz więcej szkół inwestuje w tego typu innowacje. Rozpędzający się obecnie program Laboratoria Przyszłości to doskonały moment do kupienia do szkół sprzętu, który przyda się w unowocześnianiu i ulepszaniu codziennych zajęć.

Jako Terapeuta VR mogę zachęcać wszystkich mających wpływ na zakupy do szkół w ramach projektu, żeby część pieniędzy przeznaczyli właśnie na stworzenie pracowni VR, albo przynajmniej stanowiska pracy z wykorzystaniem Virtual Reality (Wirtualnej Rzeczywistości). W ogólnym kosztorysie zakup jednych gogli wraz z ukończeniem kursu Terapeuta VR i specjalistycznym oprogramowaniem, nie będzie obciążeniem dla budżetu (to zaledwie kilka tysięcy złotych), a jest w stanie w istotny sposób uatrakcyjnić zajęcia terapeutyczne oraz zwykłe lekcje.

Jak można wykorzystać VR w szkole?

Gogle VR to mały, przenośny komputer, który zakładamy bezpośrednio na głowę, co daje nam odczucie całkowitego odizolowania się i wniknięcia w wirtualny świat, który oglądamy. Stajemy się częścią tego świata – po prostu tam jesteśmy! Możemy się obracać, patrzeć w górę i w dół – wszędzie. Tak jak w realnym świecie widzimy otaczającą nas przestrzeń. W ten sposób możemy za pomocą aplikacji, (niektóre z nich są częściowo bezpłatne), przenieść się do dowolnego miejsca na świecie, obejrzeć piramidy w Egipcie, czy wieżę Eiffla w Paryżu. Możemy spacerować z ludami pierwotnymi w dżungli albo obejrzeć z bliska dinozaury.  Mamy możliwość wykonać przestrzenne dzieło sztuki dookoła nas, lub ułożyć trójwymiarowe puzzle. I wreszcie – pograć na wirtualnej perkusji, wziąć udział w konkurencjach sportowych czy znaleźć się na koncercie ulubionej gwiazdy.

Warto korzystać z takiego modelu gogli który zapewnia odpowiednią jakość – najlepsze efekty, dobrą jakość i cenę oferują gogle Meta Quest 2.


Edukacyjny wymiar aplikacji

Aplikacje VR to także gry i zabawy rozwijające umiejętności interpersonalne, wpływające na emocje, pozwalające na ciekawą rywalizację. Są one elementem angażującym dzieci, które do tej pory były mało zaangażowane w zajęcia. Ponadto takie aplikacje motywują do pracy i podejmowania np. kontaktu z innymi. Co ciekawe jest to dziedzina prężnie rozwijająca się i  mająca ogromną przyszłość. Pojawiają się nowe aplikacje i programy, a terapia może odbywać się nawet w sposób zdalny – jeśli uczeń posiada własne gogle w domu.

Dla mnie tj. praktyka wykorzystującego VR w codziennej pracy w szkole (w moim przypadku jest to szkoła specjalna), dzięki pracy z goglami VR otworzyły się nowe możliwości. Uczniowie w każdym wieku reagują na VR niezwykle entuzjastycznie, potrafią zaangażować się w lekcje, a taka forma nauki jest dla nich zabawą, czy wręcz nagrodą.

Podczas zajęć rewalidacyjnych, które prowadzę z wykorzystaniem gogli VR, korzystam z aplikacji umożliwiających oglądanie odległych miejsc, aplikacji muzycznych i tych wymagających zaangażowanie zarówno umysłu, jak i ciała. Obraz z gogli przekierowuję na ekran komputera lub tablicy w klasie, dzięki czemu cała klasa bierze udział w zadaniu, a nie tylko osoba mająca gogle na twarzy.


Korzyści dla nauczycieli i dla uczniów

Reasumując – korzyści, jakie odnalazłam z wykorzystania sprzętu do wirtualnej rzeczywistości w szkole, znacznie przewyższają koszty, jakie należy ponieść za sprzęt i szkolenie. Możliwości, jakie daje nam projekt Laboratoria Przyszłości to ogromna szansa dla każdej placówki. Warto z niej skorzystać, ponieważ gogle przydadzą się każdemu nauczycielowi, który chce prowadzić ciekawe i nowoczesne zajęcia.


Anna Sawicka – Terapeutka VR

Przeczytaj również:
Czym jest choroba symulatorowa w VR?
Nudności, zawroty głowy, ogólne uczucie dyskomfortu... Choroba symulatorowa jest powszechnym problemem związanym z korzystaniem z technologii wirtualnej rzeczywistości. W dzisiejszym wpisie zajmę się tym zjawiskiem i przedstawię zadziwiający sposób na zmniejszenie jego objawów.