Uratuj Krainę Bajek – magiczna edukacja w Wirtualnej Rzeczywistości

April 4, 2024

Największym atutem dzieci jest ich nieograniczona wyobraźnia. To dzięki niej zwykły patyk staje się mieczem, a kilka krzeseł i koc zamienia się w tajną bazę. I to właśnie ta kreatywność zainspirowała nas do stworzenia gry edukacyjnej dla dzieci. Gry, która nie dość tego, że uczy, jest jednocześnie wciągającą przygodą, dzięki której dzieci mogą się przekonać, że nie taka straszna matematyka, jak ją malują 😊.

1,2,3… liczysz Ty! Czyli podstawy matematyki w magicznym świecie VR


„Uratuj Krainę Bajek” to aplikacja wpierająca naukę podstaw matematyki, wykorzystująca technologię wirtualnej rzeczywistości (o tym, czym jest VR przeczytasz »tutaj« ). Jest przeznaczona dla dzieci w wieku od 5 do 9 lat. Ale tak naprawdę mogą z niej skorzystać także starsi uczniowie, mający trudności w zrozumieniu pojęcia liczby oraz istoty czterech podstawowych działań matematycznych: dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie od 0 do 10.  

Klęska niematematyki

Aplikacja jest zrealizowana w scenerii średniowiecznego grodu. Podopieczny wciela się w rolę bohatera ratującego Krainę Bajek przed Złym Czarnoksiężnikiem, który to przy pomocy swojej magii spowodował prawdziwą katastrofę: odebrał mieszkańcom Krainy Bajek wszystkie umiejętności matematyczne! Teraz oni cierpią i głodują, bo nie znając pojęcia liczby, nie mogą wykonać żadnego eliksiru czy potrawy zgodnie z przepisem. I tylko pokonanie Złego Czarnoksiężnika dzięki matematycznej mocy może uratować Krainę.

1, 2, 1, 2, pewna pani miała psa…

Na szczęście bohater nie zostaje z tym zadaniem sam. Towarzyszy mu wierny pies Przewodnik, który krok po kroku wyjaśnia kolejne operacje matematyczne, pomaga w razie trudności i wspiera w wędrówce.  Zadaniem jest bowiem pokonanie drogi do zamku, w którym ukrywa się Zły Czarnoksiężnik. Po drodze czeka na niego sześć zaklętych bram. Kluczem do ich otwarcia są oczywiście poprawnie wykonane działania matematyczne!

Dlaczego to działa?

Pojęcie liczby jest pojęciem abstrakcyjnym. Młodsze dzieci, zwłaszcza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, mogą mieć trudności z jego zrozumieniem. Dlatego „Kraina Bajek” opiera się na konkretach. Dziecko poznaje matematykę poprzez obcowanie z otaczającymi je przedmiotami, które rozpoznaje, opisuje, wskazuje różnice i podobieństwa, bada relacje, porządkuje, klasyfikuje i liczy. Zadania do wykonania w grze polegają na zestrzeliwaniu określonej ilości balonów, sortowaniu owoców czy gotowaniu konfitur zgodnie z przepisem. Maksymalnie praktycznie.

Jakość i bogactwo zgromadzonych w ten sposób doświadczeń stanowi tworzywo do kształtowania pojęć matematycznych i dalszej pracy już w realnej rzeczywistości :).

Nie tylko matematyka!

Dzięki temu, że aplikacja jest grą w wirtualnej rzeczywistości, angażuje całe ciało. Aplikacje na komputery i smartfony nie wymagają ruchu. W przypadku gier na Oculus dzieci mogą ćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację, skupienie uwagi oraz refleks.

Ponadto struktura gry „Uratuj Krainę Bajek” sprawia, że dziecko rozwija wyobraźnię, uczy się prawidłowo rozróżniać kształty i kolory, a także rozwija umiejętności społeczne, ponieważ musi wchodzić w interakcję z mieszkańcami Krainy Bajek.

Kraina Bajek to innowacyjne narzędzie do prowadzenia rewalidacji, bądź po prostu uczenia matematyki w ciekawy (praktyczny 😊) sposób. Sama metoda jest wygodna zarówno dla dzieci, jak i dla specjalistów, a to usprawnia prowadzenie zajęć i pozwala monitorować postępy podopiecznego.

Najlepiej wypróbuj ją samodzielnie!

Jak zabrać dzieci do Krainy Bajek?

Gra została zrealizowana w ramach projektu POPOJUTRZE Inkubatora Innowacji Społecznych.  Powstała na urządzenie Oculus Quest 2 i jest jest całkowicie darmowa. Każdy zainteresowany specjalista może używać gry w swojej pracy. Pod warunkiem oczywiście dostępu do zestawu VR  (o tym, jak uzyskać dofinansowanie dowiesz się na naszej grupie na Facebooku Wirtualna Rzeczywistość: Rewalidacja, Terapia, Wsparcie w Rozwoju (zapisany live znajdziesz w sekcji "Przewodniki").

Oczywiście, by w pełni wykorzystać potencjał VR, warto najpierw dowiedzieć się tego, jak mądrze z nim pracować. Dlatego powstał nasz certyfikowany Kurs Terapeuty VR, na którym od podstaw poznajemy magiczne możliwości Wirtualnego Świata :)

Zapraszamy do kontaktu wszystkich zainteresowanych specjalistów pracujących w placówkach oświatowych tj. przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych (zarówno  publicznych, jak i prywatnych). Możemy w umówionym terminie pogadać chwilę przez telefon.

Chętnie rozwiejemy wszystkie wątpliwości, odpowiemy na pytania i porozmawiamy o możliwościach wdrożenia magicznej aplikacji VR „Uratuj Krainę Bajek” w Twojej pracy :)

Kliknij i umów się na rozmowę w moim kalendarzu - klik!

Obejrzyj krótkie wprowadzenie do aplikacji „Uratuj Krainę Bajek”:

Wojciech i Katarzyna Kreft

Blog

Nasze ostatnie posty

Wokół VR w edukacji nadal krąży wiele mitów. Odkryj, jak technologia VR może zmieniać naukę, terapię i wspierać rozwój uczniów. Czy VR naprawdę jest drogie, trudne w obsłudze lub szkodliwe? Sprawdź!
Wirtualna rzeczywistość (VR) coraz częściej znajduje swoje zastosowanie w edukacji, przynosząc korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Wprowadzenie VR do szkół może m.in. znacząco zwiększyć motywację uczniów, poprawić wyniki nauki oraz wspierać osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wirtualna rzeczywistość (VR) w medytacji i relaksacji otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości. Tradycyjna medytacja od lat była ceniona za swoje korzyści dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Teraz, dzięki VR, możemy przenieść te praktyki na wyższy poziom, oferując bardziej angażujące i skuteczne doświadczenia.